¿ARA ES CENSURA?

I

Fa uns dies (17-7-2023) uns centenars de persones (¿400-500?) es concentraven davant de la biblioteca municipal de Burriana, perque el govern local PP-Vox havia cancelat la subscripcio a cinc revistes: El TempsCamacucLlengua NacionalCavall Fort i Enderrock per separatistes i catalanistes. Home, lo primer es discutible en algunes, lo segon, provablement no. El regidor de Cultura i diputat de Vox, Jesús Albiol, declarava: “No somos catalanes de segunda, somos valencianos y españoles de primera”.

Fem un poc d’historia. Aclarixc que l’adquisicio ya es produia abans de 2015, quan governava el PP, i entre 2016-2023, en temps del PSOE.

En coneixer-se la noticia, la candidata a presidenta del govern per Sumar Yolanda Díaz ho criticà en un tuit –textual–: “Condeno rotundamente la censura a estas publicaciones por el simple hecho de estar publicadas en catalán. [/] No tolerarem que s’exerceixi la censura, i defensarem la pluralitat lingüística del nostre país.” (eldiario.es 12-7-2023). Com es veu el model idiomatic es netament ‘burrianenc’ (‘exerceixi’, ‘defensarem’, ‘lingüística’). ¿Aixina volien captar vots transversals?. El seu representant aci, Compromís, li ho hauria d’haver explicat. Ella, ¿es dirigix en portugues als seus conciutadans?, ¿o els ho explica en gallec?

El telediari 1 de RTVE redactà una noticia de 20 segons (12-7-2023) i el titular arreplegat en la uep afirmava: “El Ayuntamiento de Burriana anula la suscripción municipal a revistas catalanas porque «promueven el separatismo»". S’acostava un poc, pero no totes eren ‘revistas catalanas’, aixo si, catalanistes segur.

I est aspecte el confirmava elnacional.cat (edicio digital, 12-7-2023, 14:47): (titul / subtitul) “Illa exige a Feijóo que desautorice «al energúmeno» que ha vetado revistas en catalán en Borriana [/] Vox y PP han vetado 5 revistas catalanistas de la biblioteca municipal de Borriana”, firmada per Marta Sánchez Iranzo

En el cos de la noticia està clar: “El primer secretario del PSC, Salvador Illa, ha pedido al candidato del PP el 23-J, Alberto Núñez Feijóo, que «desautorice el energúmeno» que ha vetado revistas en catalán en la biblioteca de Borriana, en Castellón. PP y Vox llegaron a un acuerdo para gobernar el ayuntamiento de esta localidad valenciana, y ahora, después de años de persecución, el concejal de Cultura, Jesús Albiol, de Vox, ha cancelado la suscripción en 5 revistas catalanistas: Camacuc, Cavall Fort, El Temps, Enderrock y Llengua Nacional, y su retirada de la biblioteca municipal. En una atención a los medios, Illa ha tildado esta censura «de intolerable» y ha instado a Feijóo a dar instrucciones para revertir la medida”.

En auxili d’Illa ixque la part mes institucional: “La consellera de Cultura [del govern catala], Natàlia Garriga, también ha hablado sobre el veto en las revistas en catalán en Borriana, y ha cargado contra los gobiernos de PP y Vox en el País Valencià [erre que erre en el nom] que el primero que hacen es «censurar» la cultura y la lengua catalana. «Es lo que estamos viendo e iremos viendo en muchos otros espacios. El Gobierno [catala] garantizará siempre la libertad de expresión», ha asegurado. Garriga ha lamentado que los nuevos ejecutivos valencianos formados después de las elecciones municipales actúen cada vez más «desacomplejadamente» contra la lengua. «Lo que hacen primero de todo es visibilizar y censurar temas culturales y lingüísticos, por lo tanto, lo que les preocupa es la lengua catalana», ha apuntado”.

Per a que no queden dubtes de l’orientacio ideologica de les publicacions me remetré a El Periódico (edicio digital, 12-7-2023); es tracta de “revistas en lengua catalana” (ho sabiem, pero, quan mes sucre, mes dolç) i comenta alguns aspectes d’elles: “«Cavall Fort»: Fundada en 1961, es una revista de periodicidad quincenal en catalán dirigida a niños a partir de 9 años”; “«Enderrock»: Enderrock es una revista en catalán de periodicidad mensual especializada en la difusión de la música popular en lengua catalana desde su aparición, en 1993 [...] cofinanciada por las Administraciones Públicas catalanas, valencianas y baleares”; “«El Temps»: Alumbrado en 1985 por Eliseu Climent y Joan Fuster, entre otros, es un semanario de actualidad que se edita en lengua catalana en Valencia por Edicions del País Valencià. La publicación es de corte pancatalanista y afín a la izquierda independentista”; “«Camacuc»: Escrita en valenciano con la finalidad de «normalizar» este idioma [...] la publica la editorial homónima desde 1984”, ¿un error lo de ‘valenciano’ i ‘idioma’?; “«Llengua Nacional»: [...] fue concebida como «un instrumento de militancia lingüística: para defender el catalán de las acciones que le discriminan, para promover su normalización y velar por la unidad de la lengua, así como para convertirla en el medio de comunicación habitual en los Països Catalans» [...] se creó en 1991”.

2

II

La protesta del dia 17 portava per lema “Contra la censura, pel valencià i la cultura” i la convocava la Plataforma per la Llengua (ya sabem quína). Participaren –entre uns atres– Escola Valenciana, Acció Cultural del País Valencià, Agrupació Borrianenca de Cultura, representants de CCOO i de partits com el PSPV i Compromís-Sumar (el diputat Joan Baldoví i l’exconseller d’Educacio Vicent Marzà, que coneix de primera ma la ‘censura’ idiomatica).

El delegat de la Plataforma per la Llengua del País Valencià, Antoni Royo, ha exigit a l’ajuntament que “vuelva a la situación anterior para que la gente pueda leer cualquiera de las revistas retiradas ya que, a los que no quieran, nadie les obliga” i ha afegit que “Las revistas estaban a disposición de la gente y quien quería libremente las leía y quien no quería, no” (EFE, 17-7-2023). Aixina havia de ser.

Royo ha explicat que les revistes: "no tienen nada en común, solo que están en valenciano" i poden "interesar a públicos muy distintos" (EFE, 17-7-2023). Vists el comentaris anteriors (El Periódico, 12-7-2023) trobe que es una veritat a miges... lo de ‘valencià’.

En algunes declaracions s’ha acusat al regidor de ‘valencianofobia’ (no diria que no puguen tindre una part de rao, no el conec), pero crec que la justificacio mes grossa ve pel caracter catalaniste de les publicacions.

Els critics fan de l’anulacio de les subscripcions una causa general contra la llibertat d’expressio i contra lo ‘valencià’, pero crec que no es assimilable. Prohibir o desprogramar una obra de Virginia Wolf per mostrar conductes homosexuals es censura clara, pero tallar la compra de les revistes que estan orientades a la catalanisacio te un atre component. Es tracta de no contribuir a la despersonalisacio dels valencians. Es dir, la capa de la llibertat d’expressio no ampara la permanent agressio identitaria als valencians (ni dels catalanistes ni dels espanyolistes).

Vist des d’un atre punt de vista. La reaccio s’ha produit perque un govern de dreta-extrema dreta, ‘por justo derecho de conquista’ (eleccions), ha fet valdre el seu poder politic. No oblidem, identic dret de conquista i identic poder politic que uns atres ha eixercit previament durant anys, de forma silenciosa i immisericorde sobre els que no pensaven-m igual (ni aigua als divergents). ¿Recordem l’actuacio del conseller socialiste d’Educacio Ciprià Ciscar en 1983?, ¿fem memoria cóm han conseguit ‘reconduir’ la llengua dels llibrets de falla?, ¿podrien mencionar alguna publicacio valencianista que quede –que haja sobrevixcut–, que tinga lliure circulacio en biblioteques i escoles? (segons Antoni Royo lo democratic sería que estigueren totes i que cadascu triara, ¿no?), ¿hi ha alguna editorial de material infantil que haja rebut el bon tracte sostengut en el temps com algunes de les mencionades?...

¿Que no m’agraden les censures?, pos no. De cap classe i orige.

Recorde als mateixos defensors de la llibertat d’expressio (dic els mateixos en referent grupal, no concret) quan criticaven a la Conselleria d’Educacio (en mans del PP) perque obligava, si, s’obligava, a escriure ‘este’, ‘vore’, ‘dos’, ‘desenrollar’, ‘servici’... en conte de ‘aquest’, ‘veure’, ‘dues’, ‘desenvolupar’, ‘servei’... que eren les ‘censurades’ (Levante-EMV, 15-6-2002: 31; Levante-EMV, 31-10-2005: 8). Com a poc resulta curios que es vegera la censura en la segona serie lexica, pero no es vegera que estes paraules eren les censores (substitutes) de la primera serie. Ni els importava ni els preocupava massa llavors.

Recorde tambe, alla pel 1991, quan a l’unison botaren els mateixos defensors de la llibertat d’expressio perque el director general de RTVV, Amadeu Fabregat, recomanà usar una llista de 500 paraules o formes de dir (fonetiques) valencianes. Identica reaccio: alarma general, atribucio de censura i guerra contra la ‘llista de Fabregat’ (com es va coneixer). He denunciat la manipulacio prou voltes. La primera fon en 1994 quan aporti que la ‘llista’ ya figurava, o tota o en la major part, en el manual d’estil de l‘extinta Radiotelevisio Valenciana. L’ultima ha segut en ¿Com (mos) escriuren l’historia? (2023), una critica-comentari al llibre Operació AVL (2021), que insistix en els mateixos topics i en la mateixa desinformacio que fa 40 anys. Com no s’ensenyen...

No son els unics casos, son el que m’han vengut al cap mes pronte.

A la meua edat no he de justificar ni la meua conducta ni la meua trayectoria, pero me pareix cinica i hipocrita tota la cort –situacional– de ploroneres per la llibertat d’expressio... pero no per ma casa, per supost.

 

Imagens: capa9.net,elperiodicomediterraneo.com.

 

  • Antoni Fontelles i Fontestad es Mestre (titulat) i Llicenciat en Comunicacio Audiovisual. Té estudis de periodisme, de filologia i de sicologia.